Tuesday, February 17, 2009

TAMAN NEGERI ROYAL BELUM..

TAMAN NEGERI ROYAL BELUM...
itulah nama tempat yang aku dan beberapap org kawan jelajah pada Pada 6/7 dan 8 ari bulan 2..... ari tu....

kami betolak pada 5 ari bulan tengah malam...
memang menarik expidisi kesana dengan hutannya....
sungainya.... betul-betul menenangkan hati, jiwa dan pikiran kita....
pendekkata semuanya tenang lah.....
aku pon tak nak tulis panjang-panjang...
tengokla gambar yang ada tu....
tak leh bubuh semua gambaq...
yang ni pon dah penat aku upload... kalau semua aku ingat seminggu tak abih kot....





ini semasa kat jeti nak isi barang kedalam bot ...


kat dalam bot....


kat pulau yang ada askar semua...
kena daftar kat sini dulu...


memang seronok....
tengokla......
kalau tak salah aku satu jam lebih jugak la naik bot tu sebelum sampai kat tempat untuk meredah utan pulak.....




diantara pemandangan semasa dalam bot.....




kami sampai kat pekampungan org asli kg sungai tiang....





bergambar bersama org asli kat situ.....


gambaq ni masih kat pekampungan tu lagi.....


bermulalah perjalanan kami meredah hutan dan sungai....



meredah sungai... ayaq nampak tenang di atas....
tapi laju......
gambaq tak leh bubuh banyak.....
hihihi....


di sinilah tapak perkemahan kami....



bermulalah aktiviti memasang kemah... ada jugak yang melepak melepaskan penat setelah berjalan selama berapa jam pon aku tak ingat...... perjalanan yang meredah hutan dan sungai....

lepas siap kemah.... apa lagi... masak la... lapaqq ooooo......


keptan jack pajero tengah memancing....



tembak ikan......


belagak dengan ikan yang org lain tangkap di tepi sungai yang cantik.......
hihihihi...... tumpang glamor.....



jack pajero dah letih....
hahahaha....
---------------------------------------------------------------

masuk hari kedua di sungai tiang hutan belum......



kami meneroka lagi hutan di situ dengan bantuan orang asli....
dia banyak menerangkan pada kami kegunaan daun, pokok dan akar kayu di dalam utan....


cam biasa sungai yang kena redah....



penerangn yang di buat oleh org asli di situ.......


hahah... gaya keptan jack pajero......

memang best sungai kat situ........


ini yang saspen tu.... kesan tapak kaki sang belang.......
baru lagi tuuuu........

ha yang ni pulak bekas tulang si jambo.....


jeram ini diberi nama lata kinjang sungai tiang.....


cam biasa aktiviti bergambar dan mandi manda........




yang ni pulak acara terjun bebas........
kat sini tinggal yang pompuan saja dan dua org lelaki untuk mengawal keadaan....
yang lain semua naik bukit cari buluh untuk buat rakit.....
sebap kami semua akan berakit untuk balik ketempat perkemahan kami......


menurunkan rakit dari jeram....



abih semua kena miang buluh.....
hihihi....



ha ini pulak gaya bebas menyapu ubat.......



kami pon berakit la balik ke tempat kemah kami tuuuuu.....
rakit ni jugak la kami guna untuk berakit balik kat tempat
bot tinggai kami masa masuk ari tuuuuuu......
gambaq atas rikit tu tak leh amik banyak... sebap banyak jeram yang kena kami lalui...
kamera masuk ayaq nanti....



bunga pakma yang belum kembang....
kalau kami tunggu satu atau dua hari lagi boleh la tengok
bunga tu kembang....



macam biasa la sebelum balik.... amik gambaq kumpulan la....


Tapi sayang tempat yang seindah dan seamam itu akan di ambil alih oleh sebuah syarikat besar di negara kita.........
dan semua pencarian org asli kat situ dah kena sekat... org asli di situ tak leh amik lagi rotan....
mahu pon ikan yang menjadi sumber utama mereka mencari rezeki.....
sekolah yang di bena di kampung mereka pon hendak di beli oleh syarikat tersebut.....
kesian mereka........

26 comments:

Ms. Farhana Khamis said...

best nmpak menarik..

kikiEy said...

wah,beznya

LotsOfLove-Pearls said...

Wah..
nengok gamba2 pun dah leh rasa kedamaian..
suka naik bot..

bunga pakma tu aku ingatkan ayam siap nak d makan..
huhu..
xpena g nengok buka jenis tu..
Salam lalu..

BudAk hijAu said...

besttttttttttttttttnyer....

kuIna Jentayutiara said...

sangat jealous....

sy suka xtvt mcm nie selain mendaki bukit sebelh dwn budaya perlis tu...

Bunga Rampai said...

WOW, menariknya!

Hairan juga kenapa diberi kepada pihak swasta. Tempat sebegitu bermakna sepatutnya dipelihara oleh kerajaan.

Salam :)

jinggo said...

farhana khamis.....
memang best...

kikey....
yup gerenti best..

lostoflove.....
hihihii...
ya la nampak cam ayam pon ada jugak...

makcik ijau....
hihihi....
semestinya memang besttttt.....

jentayuria....
nanti nak p lagi....
hihii....
bukit belakang taman budaya tu aku naik tak abih....
hihihiii....

bunga rampai...
salam kembali.. ;P
memang menarik kat situ...
tapi itulah nasib tempat tu....
nanti bila di pegang oleh syarikat swasta sepenuhnya...
kita nak masuk pon jadi susah....

tegezoot said...

angpa dgn org asli sama saja aku tgk... apapun mmg rancak disitu!!!

Anonymous said...

ni aktiviti apa ni, dok pi ushar ka pa ka? gambar dok skodeng tak mau tunjuk, pandai arr.. (tu yang gambar banyak tapi tak mau tunjuk semuaa, seminggu konon, alasan.

tunjuk semua gambaq kalau telus,
kalau telus la,
tapiu kalau tak telus takpa,
kira saja bagi sedap mata aja.

Anonymous said...

skodeng...hakakakakaka...

(tadi telupa nak gelak, sori, lambat tangkap, areal tv lambat nak tangkap)


-Paklong

PuTeRi CaHaYa said...

hallamak...best giler...jeles nyer.....eee, merengkam tol.

mmg menarik lah... puteri br nak komen kata hampa semua nmpak mcm org asli, skali ada org lagi awal komen..hehe..lawak jerk..

Salam
(",)

jinggo said...

tegezoot....
hihihi....
lebih kurang la kot...
hihii....

anonymous.....
skodeng....???
tak paham...
seminggu....
apa tu.....??

puteri cahaya....
dah memang hampa tu sehati sejiwa....

Mak Su said...

saya belum sampai kat Belum

artsoul said...

awat hampa tak tangkap gambaq ngan harimau?
hampa tak terserempak dgn boya ka?
tidoq malam tk kena kacau ngan langsiaq ka?
takdak komunis ka?
best ka?
makan apa?
toilet ada dak?

lalalaaalalalaaalalalaaaaaa...

erisya nor said...

best nyer....tak tahu pun ada tempat yang best camtuh ....camner nak ke sana? ada website?

Anonymous said...

helo kawan, artsoul..
macamana nak nak terserempak dengan boya, depa tu dah boya-
boya nampak la boya yang lari...

langsiaq kalau nampak depa,
langsiaq tu ada la jugak bau 'harum sundal malam'
tapi depa,
ada 'sundal' saja,
'harum tiada', malam sundal ada...

wakakakakakakaka...

jinggo said...

maksu....
belum sampailagi ka....
memang rugi...
nanti kami nak p lagi..
kalau nak ikut boleh la....

artsoul......
banyaknya soalan...
aku jawap yang toilet saja....
yang tu ada dimana-mana saja..
hahaha...

erisya nor...
website rasanya tak ada....
kami nak p lagi nanti...
kalau nak ikut boleh la....

anonymous....
mana ada langsiaq...
puntianak harum suldal malam ada la...

Butaseni said...

shit!dengki aku!
aik,ada orang utan sekoq ikut hampa ka?

Adwindaa said...

hehehehe.... best nyeeee...... tunggu adwan besaq skit leh bw g masuk utan lak... ekekek

- G O R O - said...

Salam bro;

Terbaik tul BELUM,
AKu cemburu kamu memancing di persekitaran begitu.
Aku kena pantang mancing skang.

srikandi said...

uit...knapa mesti ada gambaq yg tak patut ditunjuk di khalayak ramai???privacy...privacy....

jinggo said...

butaseni.....
hahaha...
itu org utan sekolah punya....

adwindaa.....
ya kita tunggu adwan besaq.....
kecik pon boleh bawak jugak apa...
bubuh dalam beg.... hihihihi......

goro....
kena pantang dah....
tahniah wahai sahabat....

srikandi(pata)....
uit.....
ada ka.....
nampak semua cam biasa saja.....
kalau ada tu....
amponkan kami penunggu gua.....

Pegawai Khalwat said...

Nilah entri hang yang ada komen terbanyak.

Lepas ni aku nak upload gambaq pindah rumah dan gambaq buat roundbout.

umar_skyscooter said...

Aslkm,nice blog walking,erm kalau ade mase,silalah ke blog sye ni di http://chipmunk18.blogspot.com n jgn lupe linkkan blog ni yer,ok bye

aniqa said...

seronoknya.nk ekot.

Mee Chee said...

huhu..teringat dulu waktu wa camping kt sg pisang...camni la lebey kurang..sonot2....nnt ajak la..nk itot woo....hehehe :D