Friday, May 25, 2007

APA NAK JADI

sebelum aku menulis kali ini aku ingin memintak maaf dahulu kalau ada yang tersentuh dengan apa yang aku nak tulis kali ini........
kenapa orang kita ni dah hilang rasa malu atau hormat........
selalu jugak aku ronda ngan kengkawan aku.................
selalu jugak aku tengok orang melayu kita berpeleseran depan oran ramai....
yang palin menyakitkan mata bila di tengok pompuan pakai tudong berpeluk,bercium dan berbagai ber lagi lah di depan orang ramai.......
yang tak pakai tudong pon ada jugak.....
tapi yang pakai tudong tu...., kenapa tak buang saja tudong tu.........
memalukan saja..... macam tak hormat langsung....
apa tujuan tudong di pakai...
untuk menutup aurat kan....... mengikut seruan agama kan......
tapi kelakuan mereka ini menjolok mata yang memangdang......
ada jugak org bertanya aku...
olang

itu melyu punya olang boleh cium-cium ka.....
semalam wa tengok sana tepi ala alang cium-cium oooo.....
lamai olang lalu sana aaa.... itu olang bikin tak tau saja ooo... wa malu ooo tengok......
aku ....

apa macam lu tau itu orang cium melayu.... lu betoi-betoi cakap....

olang

wa tau la... wa lalu sana manyak kali oooo.....
manyak syok oooo tengok.... lagi lia olang ada pegang-pegang oooo

aku.....

lu silap orang kot... bukan melayu la.... (dengan nada membela)

olang

butoi oooo watau itu melayu... pasai lia ala pakai tulong oooo (tudong)...

aku.......

itu macamka...

kena la aku terang kan pulak yang mereka tu buat benda yang salah.....
nasib baik la cina tu aku kenai..... dan nasib baik dia bertanya, boleh la jugak aku terang kan......
banyak yang tengok tapi tak bertanya...... apa tanggapan mereka pada kita..........
dimanakah rasa malu mereka dan hormat orang melayu...........
itu tak kira lagi yang minum arak secara terang-terangngan....
boleh cerita dan bangga pulak.............
lepas tu bila orang kutuk islam dia marah.........
tapi contoh dia yang tunjuk..........
bila kaum lain bertanya... aku kata kami melayu orang islam tak leh minum arak......
orang itu pulak jawap..... semalam saya tengok ramai orang melayu minum...... tepi laut sana ramai orang lalu sana dia buat dekkk saja......
saya ingat boleh la.. pasai tu saya ajak u minum ini.......

apa nak jadi.......

11 comments:

butaseni said...

betoi tu jinggo..
aku pun macam dah tak larat nak tengok dah motor dgn kereta rosak beramai-ramai kat tepi laut tu...
kat situ ada kuasa magnatik,kalau kreta/motor lalu mesti rosak.
nampak kat dalam kreta/atas motor olang yg bertulong oooo

NezJoe said...

Tangkap..then rejam je semua tu
hahhahahah

golongan camni buatkan pompuan bertudung ada reputasi buruk
dan juga..memberi "ruang" escaptism kepada yang lain

"alah, pakai tudung tak semestinya hati baik"

ayat yang paling aku benci

crunchyahcock said...

nezjoe..ayat tu slalu aku dgr, dan aku sendri penah guna ayat tu...
x nafi. cuba suruh budak2 pompuan skang buka tudung, alasan diberi awak sapa nak suruh cmtu!! awak tau x hukum?? tapi apa yg tegezoot tulis tu mmg betul sume tmpt ada.. tunggu someone 'tegur'.

crunchyahcock said...

sori bukan tegezoot... salah taip.huhuhu ;)sori jinggo

kamarul said...

"alah, pakai tudung tak semestinya hati baik"
aku pon tak suka ayat ni walaupun ada kebenarannya.

Pegawai Khalwat said...

Cermin besar sudah mari.

jinggo said...

butaseni........
cuba bukak bengkel kat situ mesti laku.... (banyak keta rosak kan).... itu kereta... kalau aklak... perlikah dibengkelkan.....?

nezjoe.....
bukan pada pompuan pakai tudong...
tapi pada melayu... beragama islam....

crunchyahcock........
ya.... tudong tak nak bukak... tapi buat... yang pakai tudong beragama islam.... memalukan agama saja.....

kamarul......
menjatuhkan repotisi betul la golongan ini.....
kalau nak buat sangat, walau dah tau benda tu salah....
buat la kat tempat tertutup....
janganla terang-terang....

pegawai khalwat............
kat mana.....
kat rumah hang ka.....

tegezoot said...

hanya Allah yg mampu memberi hidayah kepada hamba yg dikehendakiNya.

umi ameer said...

Wat cemana ek?
Sayapun tumpang malu nih!

BUTTERANDBANANA said...

Terlalu banyak maksiat mengundang bala. Jinggo, baik hang berjaga-jaga. Kalu bala turun, tak kira baik jahat semua kena sapu.

P/s : I hv tagged your blog at my blog.

bunga rampai said...

:((

Salam.