Thursday, May 17, 2007

Bumi bertuah "Tercemar"

sekarang kita ni dah banyak yang cerdik pandai....................
bijak-bijak semua.........
ada pegawai keraajaan....
ada jurutera.....
ada tenaga pengajar...........
ada juruteknik......
ada tukang sapu...
ada tukang cuci....
ada macam-macam lagi la kejaya yang ada di Malaysia ni. Semua tu disebapkan negara kita sekarang dah boleh di katakan maju. Taraf hidup rakyat Malaysia sekarang pon dah boleh dikirakan ok la jugak berbanding dengan masa dulu. Kebanyakkan dah ada kenderaan sendiri.
Alhamdulillah. Tak kurang jugak dengan tempat-tempat yang menarik, indah dan tempat-tempat pelancongan. Pendek kata Alhamdulillah Malaysia ni kira bumi yang bertuah.
Tapi dalam kebaikan yang ada di Malaysia ni ada satu golongan yang sama dengan kaum nabi luth. Yang suka akan hubungan sejenis, satu golangan yang di laknati Allah dan Nabi tak mengaku umat. Semakin lama semakin banyak menular di bumi Malaysia yang bertuah ini. Yang peliknya golongan ini tak tau malu pulak tu, buat sesuka hati. Dah la buat perkara terkutuk, siap minum arak lagi, yang sedihnya banyak melayu yang mengaku diri mereka tu islam. Banyak di kalangan mereka tu "hati perut busuk" wangi lagi sampah yang ada di longgokan sampah. kenapa bumi Malaysia yang bertuah ini ada golongan seperti ini.
Sedih.

21 comments:

butaseni said...

btul tu jinggo...
gejala yang dah macam penyakit
jangan tak tau boleh berjankit kalau xberhati-hati
baik laki baik pompuan...
nau zubillah

kamarul said...

aku pernah ada pengalaman berkawan dengan golongan sebegini. tak tahu kenapa aku tak pernah nak cuba nasihat dia. haiihh..

crunchyahcock said...

semakin maju semakin kena upgrade la konon, mungkin ni la pemikiran laknatullah tu... aku ada kawan yg mcm ni..yg rasa diri dia sume betul! kalu mcm ni x terkejut kalu "melayu hilang di-dunia"!!!

tegezoot said...

sejarah manusia akan berulang-ulang, banyak baca Al-Quran. Allah swt dah crita kat kita macam2 untuk kita ambil petunjuk dan teladan.

bunga rampai said...

Salam hari Jumaat yang mulia :)

Yang baik jadikan tauladan, kemudian amalkan. Yang buruk usah pula terus buang, tapis-tapiskan, manalah tahu ada juga yang baik di dalamnya...

rena said...

this is quite scary kan. lama-lama nanti zaman anak cucu kita mcm mana plak..
the worse part, bile we have to acknowledge and terima these things as norm. kalau tak, u're not cool/modern/open/liberal/etc. ini adalah pendapat segolongan rakan-rakan saya. yang merasakan diri mereka begitu ‘cool’ dgn perkembangan dunia yang konon-kononnya begitu pesat dan moden.
nauzubillah..

jinggo said...

butaseni...........
itu la pasal kadang-kadang tu takut la jugak, jangan ada sau dara kita yang terjebak.

kamarul.......
nasihat pon tak guna, golongan ini tak makan saman punya.

crunchyahcock.........
upgrade yang baik sudah la, tak kan melayu hilang di dunia, jangan tinggal melayu yang layu sudah la.

tegezoot.......
sejarah akan berulang hanya tinggal kita yang memilih apa yang baik dan apa yang buruk.

bunga rampai......
salam hari jumaat untuk anda kembali...
tima kasih kerana melawat ke sini...
ya betul, ada jugak kebaikan dalam keburukan.

jinggo said...

rena.......
betul rena ini agak menakutkan.
kita perlu mengikut pekembangan dunia atau kemodenan dunia. tapi kena la ikut hukum agama kita, insyallah hidup kita diberkati Allah...

Pegawai Khalwat said...

Hang mengata sapa ni?

jinggo said...

pegawai khalwat......
tidak aku mengata pada sesiapa...
iklas dari hati aku, tercetus atas satu peristiwa yang belaku kat pejabat aku...

NezJoe said...

Ya, aku setuju.
Org macam ni juga selalu berselindung di sebalik perkataan 'niat'.

Mereka mungkin lupa..
'Niat tidak menghalalkan cara'

butaseni said...

kepada pegawai khalwat..
mmmmmmmmmmmbbboooooleehh!!

tegezoot said...

nezjoe! Aku sokong Mu!

jinggo said...

nezjoe.....
tegezoot.....
memang betul pendapat anda berdua..

butaseni........
mmmmmmmmmmbbbollleeehhhhh

crunchyahcock said...

wei jinggo... apsal hang kata "..betul rena ni agak menakutkan..". seram sgt ke muka rena nih? suka2 hang kata anak org camtu!

jinggo said...

crunchyahcock.....
wei crunchy jangan jadi pemburu cinta wanita dalam blog aku....
paham dulu apa yang orang kata....
jadi matang sikit.....

rena said...

hmm..
saya rasa jinggo terlupa tanda koma pada komen dia untuk saya..
betul atau tidak?

crunchyahcock said...

mmmmmmm................

Ibu seni said...

Manusia...makhluk Allah yang sangat istimewa. Banyak kelebihan yang diikurniakan, antaranya AKAL.
Pilihan pada tangan sendiri...cukup matang untuk menilai yang baik dan yang buruk. Jalan yang terbaik, hanyalah DIA, ALLAH yang MAHA ESA..

jinggo said...

rena.......
eeerrrmmmmmm..... betul la...

crunchyahcock.....
mmmmmmm...... hu.. hu... hu...

ibu seni......
ingat diri..ingat Allah..
insyaallah.... terbuka jalan...

mohamad zainal said...

ai brader jinggo....sempoi seluaq...hehehe