Tuesday, May 29, 2007

Alfonso De Al Buqurgue menakluk Melaka.....Pulau Pinang dan Kedah tak jadi....

Semoga dari pendedahan ini kita megambil iktibar betapa ketuanan melayu
di sanggah selama ini.....

1808
> alfonso de al buqurque meyampaikan hasratnya kepada raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke asia tenggara (melaka pusat perdagangan asia tenggara kitika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat.
> raja portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera (158 biji kapal, 15300 (anggaran) bala tentera

1809> Portugis menhantar perisik ke melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana.

Oct 1810
> alfonso berjaya menawan melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang tuah, hang lekir, hang lekiu,hang jebat dan hang kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak alfonso, untuk menawan melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1812
> setahun 12 bulan kemudian alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke kedah dan p.pinang, yang kitika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini.

feb 1812
> alfonso menghantar perisik ke kedah dan pulau pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana ( Kedah dan p.pinag) mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar kedah dan pulau pinang untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Semiggu selepas FEB 1812
> Perisik balik ke melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso

Dibawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah;

Perisik 1.2.3> selamat pagi tuan (sambil bertabik)
al fonso > selamat pagi

Perisik 1 > Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan kedah dan pulau pinang
al fonso > Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? (dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2 > Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang tuah, hang jebat, hang kasturi, hang likir dan hang lekiu pun kita kehilagan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan kedah dan perlis yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3 > Betoi tu tuan...antaranya hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana,hang pi mana, hang nak pi mana, hang singgah dulu ,bapak hang,mak hang, adik hang, tok hang macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu alfonso pun tak jadi nak pi serang kedah dan pulau pinang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu melaka amat ngeri......ini kan pula nak berhadapan sekian dimaklumkan.....beribu ribu hang kat kedah dan pulau pinang

20 comments:

Pegawai Khalwat said...

Hang boleh tulih skrip dah ni.

kamarul said...

tak kira lagi bahang, rahang, hangit, hangus, kepala otak hang...
hehehe..

jinggo said...

pegawai khalwat......
hang boleh tulis skrip dah ni.. belum ada lagi........
itu kena p pejabat pendaftaran...
daftar dulu.......

kamarul.....
semuanya hang lah.....

har har har har har har............

tegezoot said...

___________hang!

NezJoe said...

entri 'hang' memang buat aku gelak.
hehe
agaknya alfonso kena kerah satu portugis kot nak tawan. hahahha

umi ameer said...

Kisah hang-hang dari utara ni memang tersentap urat perut gelak...

Bahasa org sana memang kelasss!
Every time dengar depa cakap, rasa macam buat lawak je, kan?

jinggo said...

tegezoot.......
apa hang.........
aku rasa aku tau....
hang.....

nezjoe.......
kalau beribu bala tentera pon susah nak kalahkan 5 hang di melaka...
ini kan pula beratus hang yang ada......

umi ameer......
lawak ka.......
tak perasan la pulak....

tima kasih kerna melawat.....

butaseni said...

P@#gK*Q Hang!!!

jinggo said...

buta seni......
har har har har........

crunchyahcock said...

adusssss..... mcm ni la anak mamak!!!!! bangga mamu!

rena said...

dulu..
saya pernah hantar emel ni kepada seorang rakan kelahiran penang.
reply yang saya dapat dari dia: 'hampeh!!'

jinggo said...

crunchyahcock............
hang mamak ka...
baru aku tau..
patut pon....

rena............
apa yang hampeh.....
bukan semua macam tu....

Mak Su said...

awat ler hangggg?

Ibu seni said...

Hang GAMPANG!!!

miss_tree said...

Salam..
Terima kasih kerana sudi menjengah blog yang x seberapa tu..

Kihkihkih..sabar je laa baca entry ni..
Lawak, lawak..

jinggo said...

mak su.....
har har har har har har.............

ibu seni.........
cam ggaaaamammmmppppaaannnngggg.....

miss_tree..........
terima kasih kembali........
sabar separuh pada iman...
hi hi hi hi hi......

Mimi Amilia said...

adeh,

sakit perut cek baca lawak hang..

bunga rampai said...

Laaa, hang ni ... hahahaha!

Cis!

Salam.

jinggo said...

mimi amilia.......
hhihihiiii...
sakit perut picit kepala....
kawan aku cakap la......

bunga rampai........
hihihihiihi....

salam kembali.............

jinggo said...

mimi amilia.......
hhihihiiii...
sakit perut picit kepala....
kawan aku cakap la......

bunga rampai........
hihihihiihi....

salam kembali.............